Varför arbeta med hållbarhet?
Hållbarhet är en källa till nya möjligheter, innovation och konkurrensfördelar. Men det handlar även om ett företags förmåga att hantera nuvarande och kommande risker, vilket kan påverka den framtida förmågan att generera vinst till aktieägarna, och hur bolaget värderas. Hållbarhet ekonomiskt, socialt och miljömässigt, kräver långsiktighet.
Stärkt varumärke och lojalare kunder
En undersökning från Hagainitiativet har visat att en överväldigande majoritet av svenska företag anser att klimatarbetet ger lojalare kunder, stärkt varumärke och fördelar när det handlar om att rekrytera och behålla de bästa medarbetarna. Genom att arbeta med hållbarhet behåller ni er attraktionskraft som företag.
Smart och effektiv resursanvändning
Genom att se över ert företags erbjudande eller produkt utifrån ett livscykelperspektiv, kan ni se till att använda färre resurser eller att använda de ni har mer effektivt Om ni till exempel sänker energiförbrukningen eller bränslebehovet, får bort spillet, återvinner förpackningsmaterialet, eller effektiviserar transporterna, så sparar ni både kostnader och på miljön.
Klimatet krävs i kalkylen
World Economic Forum har flera år i rad pekat på klimatkrisen som det största hotet mot den globala ekonomin. De kvarvarande resurserna som leder till klimatpåverkan är starkt övervärderade på världens börser, samtidigt som de bör bevaras intakta. Räkna med stigande produktionskostnader i takt med att resurserna sinar, eller ta med klimatet i kalkylen.
Skärpta lagar och höjda krav
Det är högst troligt att lagkraven kommer att bli strängare. Nya EU-direktiv, skärpa lagar som berör fler företag är bara att förvänta sig. Även kunder kommer att ställa större och större krav på sina leverantörer och deras hållbarhetsarbete. Det gäller att vara förberedd och att kunna redovisa hur ert företag arbetar med hållbarhet. Annars finns det risk att ni väljs bort.
Var börjar ni som företag?
Det är inte alltid så lätt att veta var och hur man ska börja med sitt hållbarhetsarbete. Ibland kan det kännas både jobbigt, stort och tidskrävande.
1. Utgå från er verksamhet och era förutsättningar. Börja med små steg, ni kommer att kunna förändra, förbättra och utveckla.
2. Våga börja arbeta med hållbarhet fast ni inte är experter, ta hjälp och samarbeta med andra utanför ert företag.
3. Börja titta på vad ni kan göra internt.
4. Gå igenom vår enkla checklista, för att få en bild av vad ni kan arbeta mer med.
Kontakta oss på klimatavtal@helsingborg.se om ni har frågor.